Rikare grannskap

Idag har vi mer parkeringsyta än bostadsyta per person i Sverige. Det är dags att vi ändrar på det! I forskningsprojektet Rikare grannskap undersöktes hur man med mobilitetstjänster och stadsbyggnadsprinciper kan frigöra mark för stadsutveckling och bostadsbyggande på parkeringsytor i bildominerade bostadsområden planerade på 1950-70-talet. Genom fallstudier i fyra bildominerande stadstyper togs stadsbyggnadskoncept och mobilitetslösningar fram som bidrar till minskad bilanvändning, förbättrad boendemiljö och fler bostäder. I projektet ingick också att identifiera drivkrafter, hinder och möjliga strategier för önskad omställning.
     

  • Extern arbetsgrupp

    • Trivector Traffic
    • RISE
    • KTH
  • Forskningsprojekt i samarbete med

    • Stockholms stad
    • Svenska Bostäder
    • Familjebostäder
    • John Mattson
    • K2A Knaust & Andersson Fastigheter
    • SKB
    • Sveafastigheter
    • Laterre Fastigheter
    • Rikshem
    • EC2B
  • Ort

    • Stockholm
  • Beställare

    Forskningsprojektet har fått stöd av Vinnova, Infrasweden och Arkus stiftelse
  • Visualiseringar

    Andreu Taberner
  • Kontaktperson

    Johan Forsman Sachs

Fallstudier i 50-70-talsets bildominerade stadsdelar

I Rikare grannskap har fallstudier genomförts i fyra bildominerade stadstyper. Grimsta och Högdalen är byggda under 1950- och början på 60-talet, då bilismen var på intågande och stora ytor planerades för markparkering. Larsberg och Tensta är uppförda under miljonprogramsåren 1965-1975. Där har trafiksepareringen nått fullt genomslag, stadsplaneringen är mer rationell och storskalig och parkeringen är samlad i större parkeringsanläggningar med höga parkeringstal.

Projektets fallstudier och tidigare erfarenheter visar att minst 20 procent av parkeringsytan i de stadstyper som studerats kan tas bort med enkla åtgärder, som reducering av överkapacitet, ökat samnyttjandet genom införande av tillståndsparkering, en justerad prissättning så att parkeringen bär sina kostnader samt införande av nya mobilitetslösningar. I flera fall är potentialen ännu större och med mer genomgripande förändringar skulle betydligt mer parkeringsyta kunna frigöras.

Vi har fler parkeringsplatser än människor i Sverige och mer parke­ringsyta än bostadsyta per person

Privatägda bilar står stilla mer än 96% av tiden

Hälften av de bilresor som görs är kortare än 5 kilometer

Rikare grannskap forskningsprojekt mobilitet Visualisering: Andreu Taberner
Visualiseringen visar hur det skulle kunna se ut i Grimsta i framtiden

Omställning till rikare grannskap

För de fyra stadstyperna presenteras stadsbyggnadskoncept där utgångspunkten är att omvandla de parkeringsytor som frigörs och utveckla karaktären i området på ett sätt som hanterar dagens brister och tillför kvaliteter som saknas. I projektets fallstudier kompletteras studerade områden med fler bostäder och lokaler, bättre bostadsgårdar, mer träd och grönska, mer plats för cykelparkering och mobilitets-tjänster och tryggare och säkrare gator. Ökad trygghet och trevligare bostadsgårdar står högst på listan över vad de boende idag önskar förbättra i sin boendemiljö enligt enkätstudier genomförda av bostadsbolagen i Högdalen, Grimsta och Larsberg.

Rapporten avslutas med tio steg för en snabbare omvandling av parkeringsytor i befintliga bostadsområden. Tiostegs­processen har tagits fram som planerings- och besluts­stöd för olika aktörer, utifrån kunskap som inhämtats under projektet Rikare grannskap samt erfarenheter från tidigare genomförda projekt.

Rikare grannskap forskningsprojekt mobilitet
Fotot visar hur det ser ut i Grimsta idag

Kurs inom Rikare Grannskap

Vill du lära dig mer om vilka stadsbyggnadskoncept och mobilitetslösningar som kan bidra till minskad bilanvändning, förbättrad boendemiljö och fler bostäder? Tillsammans med Trivector Traffic håller vi webbaserade kurser.

Kursen riktar sig till: Fastighetsägare, bostadsbolag, byggaktörer, fastighetsutvecklare, affärsutvecklare, arkitekter, stadsplanerare, trafikplanerare och andra som arbetar med kravställande och utveckling av fastigheter och befintliga bostadsområden.

Anmälan och mer om kursens upplägg hittar du här.

Forskningsprojektet drevs av Nyréns Arkitektkontor, Trivector Traffic, RISE Research Institutes of Sweden och KTH i samarbete med Stockholms stad, Svenska bostäder, Familjebostäder, John Mattson, K2A Knaust & Andersson Fastigheter, SKB, Sveafastigheter, Laterre Fastigheter, Rikshem och EC2B. Projektet har fått stöd av Vinnova, InfraSweden och Arkus stiftelse och förening.

För mer info, se gärna den här videon där Katarina Borg berättar mer om projektet. Katarina är projektledare och specialist stadsbyggnad och social hållbarhet på RISE Research Institutes of Sweden.